Înfăţişarea geto-dacilor

Anticii nu născociseră antropometria, măsurătorile ştiinţifice făcute pe corpul omenesc. De aceea, la descrieri precise, ştiinţifice, ale înfăţişării daco-geţilor în izvoarele vechi literare nu ne putem aştepta; de pe Columna lui Traian, de pe monumentul triumfal de la Adamclissi şi prin cele câteva statui de daci — produse ale artei romane — ne îngăduie să reconstituim aspectul fizic al geto-dacilor, dar nu cu amănuntele şi exactitatea de dorit.

Din păcate, ştiinţa modernă a antropologiei nu ne e de folos. Dacii aveau obiceiul să-şi ardă morţii, nu să-i îngroape, şi nici cel mai iscusit antropolog nu poate face nimic când resturile unui corp omenesc se reduc la câteva fragmente mărunte de oase calcinate care încap numai bine într-o ulcică. Mormintele de înhumaţie sunt rare, ceea ce reduce considerabil valoarea documentară a determinărilor antropologice. Aşadar, nu ne putem bizui decât pe descrierile şi reprezentările din vechime.

Mărturiile literare antice îi aseamănă pe geto-daci, ba chiar şi pe traci, cu popoarele locuind în ţinuturile de miază-noapte ale Europei: sciţi, celţi, germani. Înalţi şi robuşti, bărbaţii daci aveau, în general, pielea de culoare deschisă, ochii albaştri şi părul blond-roşcat. Oamenii de rând purtau părul retezat pe frunte şi lăsat în plete destul de lungi pe umeri, ceea ce le-a şi atras numele de comati — „pletoşii”; la dacii nobili (tarobostes, pileati) e mai greu de stabilit portul părului din pricina căciuliţei din lână (pileum) pe care o purtau ca semn distinctiv al rangului lor. În orice caz, şi unii şi alţii purtau mustăţi şi barbă bogată, potrivite cu foarfecele. Unii autori antici afirmă că geto-dacii s-ar fi tatuat; după alţii, tatuajul era specific doar sclavilor lor, dar ştirile în această privinţă nu sunt destul de precise pentru a putea încerca vreo încheiere sigură.

Femeile dace par să fi fost frumoase, de o frumuseţe severă, aspră chiar, dar expresivă. Columna Traiană le înfăţişează, poate idealizându-le întrucâtva, zvelte, înalte, aparent puternice, purtând părul pieptănat pe tâmple, cu cărare la mijloc şi strâns la spate într-un coc.

Îmbrăcămintea geto-dacilor, destul de simplă, semăna întrucâtva cu portul popular românesc. Bărbaţii purtau pantaloni (cioareci) de două feluri: mai largi sau mai strâmţi pe picior, în genul iţarilor. Cămaşa, despicată în părţi, o purtau pe deasupra cioarecilor, incingându-se cu un brâu lat, probabil de piele sau, eventual, din pânză groasă. O haină cu mâneci şi cu creţuri, o mantie scurtă, fără mâneci, având uneori franjuri, sau o şubă cu blană pe dinăuntru, nu prea lungă, constituiau veşmintele de deasupra. Mantia, prinsă cu o fibulă (agrafă), avea, pare-se, o glugă cu care dacii îşi acopereau capul pe vreme rea. Femeile purtau o cămaşă încreţită, cu mâneci scurte, şi o fustă. Columna Traiană ni le înfăţişează purtând uneori şi o manta lungă, bogat drapată. O basma, probabil colorată, le acoperea părul.

Şi nobilii, şi oamenii de rând, bărbaţi şi femei, purtau în picioare călţuni de pâslă sau opinci de piele, dar nu încape îndoială că vara cei de la ţară umblau adesea desculţi. În săpături s-au găsit „mâţe” (crampoane) de fier care se prindeau de talpa încălţămintei pentru a uşura mersul pe gheaţă şi zăpadă. Natural, atunci când mergeau călare, dacii aveau la încălţăminte pinteni de fier.

sursa: Hadrian Daicoviciu, Dacii, Ed. Hyperion, Chişinău, 1991

20 răspunsuri

  1. […] Înfăţişarea geto-dacilor (citește articolul original) […]

    Apreciază

  2. Multam pentru descrierea foarte vizuala. Imaginea mentala se contureaza foarte usor.
    Interesanta asocierea cu populatiile germanice – nu sunt putine asemanarile desi foarte des trecute cu vederea. Este un subiect pe care mi-ar placea sa-l vad dezbatut mai pe larg.

    Apreciază

  3. Obiceiul femeilor de a purta năframă – după căsătorie – a rămas de la femeile dacilor. Cu cosițe răsucite sau despletite, umblau doar fetele. De asta sunt sigură, de la Părvan. 🙂

    Păcat că nu se mai poartă mantii cu fibulă, creatorii de modă sunt lipsiți de imaginație și respect.

    Apreciază

  4. Cand vine vorba despre haine, ma gandesc la ceea ce spunea Mark Twain: „Hainele il fac pe om. Oamenii dezbracati au avut putina sau deloc influenta in societate!” 🙂

    Apreciază

  5. Una din puținele aparente candori ale lui Twain, de fapt, o ironie excelentă.
    Știm bine, mai ales oamenii cu mare apetit pentru ”dezbrăcat” au cele mai mari succese și multă, multă influență. Dar, nu e locul pentru a filozofa despre morală și norme morale, moravuri, datini și alte mofturi moralizatoare. 🙂

    Preferata mea de la Twain:
    Niciodată să nu spui adevărul…cuiva care nu-l merită.
    Deși ador să fiu sinceră și să am în preajmă oameni total sinceri, recunosc că există unii cu care nu merită să despici firul în patru respectându-i/respectând adevărul. Dar Twain a fost genial și lui i-a fost ușor să-și găsească o metodă de a-și învălui inteligent în umor ideile/adevărul, să ajungă la el doar cei care îl merită. :)) Un mare domn.

    Zi frumoasă tuturor

    Apreciază

  6. Intre sec XIX si mijlocul sec XX s-a practicat mult, si in domeniul istoric mai ales, fetisizarea nordicului in general si a germanicului in particular, si tot ce era puternic, viguros, inovator, creator de civilizatie, tehnica si progres istoric trebuia legat de sfera de cultura germana si de presupusele lor caracteristici rasiale. Si aceasta fetisizare a barbarului blond isi are originile in antichitatea greaca probabil (la unii autori).

    Observatorul grec provenea dintr-un mediu majoritar mediteranean (fie din cauza metropolei lui originare fie din cauza calatoriilor prin bazinul Marii Mediterane, deci prin Egipt, Levant, Italia, Libia, care iar sunt zone specifice subtipului mediteranean). Pentru un observator grec din acele timpuri e oarecum de asteptat ca dintr-un grup de geto-daci sa-i iasa in evidenta tipurile nordice, dupa principiul ca prima data observi la un grup strain tie ceea ce te diferentiaza de el, mai repede decat asemanarile.

    Pe langa faptul ca sunt foarte putine date antropometrice pentru a studia tipul fizic al dacilor, in România s-au facut si foarte putine sapaturi si descoperiri. Cred totusi (fara a fi un partizan al exagerarilor specifice tracomaniei) ca românii sunt continuatorii directi ai culturii geto-dace (bineinteles cu modificari si adaosuri) si ca asa cum arata românii azi asa arata si o mare parte din populatia geto-daca. Adica majoritatea faceau parte din tipurile alpin, dinaric si mediteranean dar cu o puternica componenta nordica. Aceasta componenta era mult mai prezenta pe vremea dacilor decat este ea acum printre români, dar nu o vad deloc ca si pe ceva majoritar.

    Apreciază

  7. Observatiile d-voastra sunt binevenite si aduc o completare utila la informatiile prezentate de mine.

    Apreciază

  8. E adevarat ca la recensamant romanii se declara ca etnie DACI?

    Apreciază

  9. floare

    Da, și telespectator, de asemenea. :))

    Apreciază

  10. fain!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Apreciază

  11. nu e adevarat. germanii din partea de catre galia cat si celtii aveau o imbracaminte mult mai rudimentara. la german era suficient daca purta o pereche de pantaloni si atat. iar celtii nu purtau itari si nu-si acopereau capetele cu piei de animale precum getii pe care ii descrie ovidiu astfel fiind la tomis. poate ca celtii se imbracau mai rudimentar si fiindca clima era mai blanda in galia decat in zonele populate de sciti, geti, si pe urma ca urmasi ai acestora gotii, care au ajuns si in suedia si in unele zone ale germaniei.

    Apreciază

  12. portul gotilor ca urmasi ai masagetilor era alcatuit dintr-o camasa in general de culoare alba peste itari. unii purtau si pelerina. iar pe cap aveau caciula dacica. asa sunt reprezentati si in biserica ridicata de catre ei la ravena. calaretii din armata gotica (getica)
    purtau camasi din zale metalice. erau buni arcasi precum spune suedezul carol lundius care ne spune ca se numisera si geti iar in vremurile foarte vechi purtasera numele de sciti.

    Apreciază

  13. la mijloc peste camasa gotii purtau o cingatoare.(brau).

    Apreciază

  14. si tot ovidiu spunea despre geti ca sunt de o barbarie excesiva

    Apreciază

  15. probabil insa erau pentru pamantul lor. getii nu au plecat spre occident pentru ca le placea sa acapereze ci pentru faptul ca imp roman patrunsera in teritoriile lor care erau de sute si sute de ani ale lor. dar ei au chivernisit cu multa delicatete teritoriile ocupate: galia, italia si pe urma spania. astfel ca si in italia au dat legi printre care obstea care dadea oamenilor de rand dreptul la cuvant. nu ca si in imp roman unde cei de rand nu aveau drept de apel. in italia au dat ordin sa se scrie o carte despre faptele lor din trecut. lucru care s-a si realizat prin casiodor care era in slujba marelui teodoric si care a fost transpusa pe urma de iordanes.

    Apreciază

  16. si sa nu uitam in trecut ca getii erau si saritori. astfel ca regele din dobrogea remaxos impreuna cu fiul sau fradmon erau dispusi ori cand sa trimita oaste in ajutor pentru cetatile pontice. pe urma in batalia cu oastea romana a lui hibrida la fel s-a intamplat.

    Apreciază

  17. Am cautat peste tot pe google dar dintr-o dat am gasit acest site si m-am bucurat enorm pt ca aztazi am de vacut un refarat la istrie ,,Cum aratau geto-daci”
    Va multumesc foarte mult

    Apreciază

  18. ” Înalţi şi robuşti, bărbaţii daci aveau, în general, pielea de culoare deschisă, ochii albaştri şi părul blond-roşcat” acum inteleg de unde avea Hitler idea despre arieni

    Apreciază

  19. noi români care avem originea din românia de la părintii români

    Apreciază

  20. […] tunse niciodată”.Trăsăturile fizice ale dacilor În studiile sale de specialitate, istoricul Horia Dumitru Oprea, profesor de istorie în oraşul Râmnicu Sărat, judeţul Buzău, explică o serie de aspecte care […]

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.