Domeniul şi castelul feudal

Domeniul feudal, elementul în jurul căruia se constituie întreaga societate medievală, este format şi din proprietatea funciară (pământul), şi din bunurile aflate în cuprinsul său, dar şi din drepturile pe care le are seniorul feudal ca urmare a faptului că este stăpânul acestui domeniu. Prin urmare, domeniul nu este doar o valoare economică, ci şi una socială şi juridică.

Ca valoare pur economică, domeniul feudal este alcătuit din:

  • rezerva feudală (sesia), ale cărei produse revin în întregime nobilului. Cuprinde ogoare, vii, livezi, păşuni etc. Suprafaţa ei este în medie de 4.000 de hectare. Rezerva este lucrată de către ţăranii dependenţi; această activitate se numeşte robotă (sau corvoadă).
  • centrul domeniului este reprezentat de castelul puternic întărit. Aici se află curtea feudalului cu locuinţa stăpânului şi a slujitorilor, capela, grajdurile, hambarele etc.
  • gospodăriile şi loturile (mansi) ţăranilor dependenţi. Aceştia nu sunt proprietari, ci doar posesori ai unor bunuri pe care le primesc cu drept de folosinţă de la nobil (feudal): casa, loturi de pământ etc. Ţăranii sunt stăpâni numai ai uneltelor şi animalelor. Folosite iniţial ca instrument pentru perceperea impozitului (mărimea acestuia fiind corelată cu mărimea lotului), mansa – lotul de pământ – a devenit cu timpul elementul care stabilea nivelul corvezii (robotei) pe care ţăranul este obligat să o presteze nobilului.

Domeniul feudal poate aparţine suveranilor şi principilor teritoriali, feudalilor laici (duci, marchizi, conţi ş.a.) şi feudalilor ecleziastici (episcopi, abaţi). Dat fiind că domeniul reprezintă esenţa feudalismului, el determină şi relaţiile care se stabilesc între senior şi vasalii săi, pentru că un senior poate acorda un feud cuiva inferior în ierarhia feudală. Suveranul acorda, în temeiul drepturilor regale, diverse feude vasalilor săi, astfel încât s-a putut ajunge la situaţia în care domeniul regal să fie mai mic decât teritoriul pe care monarhul îşi exercita, din punct de vedere juridic, autoritatea.

Castelul feudal este locuinţa nobilului şi are în acelaşi timp rosturi militare (este locul întărit), fiind o parte importantă a domeniului feudal. El este însă, în primul rând, un simbol al puterii şi din acest motiv, evoluţia lui în timp are deopotrivă o semnificaţie politică şi una social-economică. Când tipul de organizare administrativă specific imperiului carolingian a început să dispară, vechile comitate (şi conducătorii lor, comiţii ) au fost înlocuite de unităţi teritoriale constituite în jurul castelelor. Stăpânii lor, castelanii, sunt de fapt stăpânitorii unui domeniu, posesia castelului simbolizând autoritatea seniorului. Astfel, castelul, ca parte componentă a domeniului feudal, dă naştere unei instituţii – protecţia seniorială, dat fiind că stăpânul castelului (seniorul) oferă apărare şi refugiu pentru cei care locuiesc pe domeniul feudal în cazul atacurilor sau jafurilor unor năvălitori – aşa cum s-a întâmplat până în secolul al X-lea – sau altor seniori.

Până în secolul al XI-lea, castelul este construit din lemn; apoi devine un edificiu monumental din piatră. Este împrejmuit cu un zid cu creneluri şi întărit cu turnuri. În afara zidului se afla un şanţ adânc umplut cu apă peste care poate fi coborât un pod mobil de lemn. Incinta de apărare poate adăposti un mare număr de oameni şi o cantitate însemnată de provizii. În interiorul ei se găseşte un turn numit donjon. Aici, de fapt, locuieşte nobilul împreună cu familia sa.

Viaţa într-un castel feudal nu este confortabilă. Chiar şi încăperile nobilului sunt friguroase şi întunecoase, având un mobilier simplu (cufere, paturi, mese, scaune). Pe jos sunt puse blănuri de animale, iar pe pereţi, tapiserii.

Dată fiind semnificaţia deosebită a deţinerii unui castel, atribuţiile care îi revin castelanului sunt complexe: el este administrator, judecător, păstrător al ordinii, supraveghetor al muncilor efectuate pe domeniu, încasator al unor taxe şi amenzi. În timp, abuzând de aceste drepturi, castelanii instituie un regim arbitrar, care determină revolte ale celor care trăiesc pe domeniul respectiv.

Castele s-au construit în Franţa, Germania, Anglia, Italia, Ţările Române (la Bran, Hunedoara etc.). Rolul lor militar a scăzut o dată cu apariţia pe câmpul de luptă a artileriei.

90 răspunsuri

  1. foarte bine realizat acest articol,am gasit toate detaliile de care aveam nevoie!

    1. l-am citit si l-am scris

    2. am scris ce mi-a trebuit si am primit un 10 foarte fain!

    3. ma ajutat la tema facultativa de la istorie

    1. ai dreptate

  2. FOARTE BUN ARTICOLUL SUPER PT A PUTEA SA IM I FAC TEMA LA ISTORIE

  3. Cum pot descarca acest minunat referat?

  4. ESTE FOARTE FAIN,MISTO SI TOATE CELE.PROFESOARA MI-A DAT 10 TEBUE SA IL LUATI NEAPARAT!!!!!!!

  5. este foarte bine structurat dar si lodic gandit.sunt de parere ce trebuie se va uitati pste el

    1. invata sa scri si mai vedem

      1. Eh.. nici tu nu esti mai presus…

  6. foarte bun referatul ba nene downlodatil ca e super

  7. foarte tare
    cel putin mie mi-a placut

  8. Este un articol super! Daca il cunoaste cineva pe domnul Liviu Burlec sa stiti ca el imi este profesor si daca vreti ca el sa va predea, veniti la colegiul emil racovita din iasi!

  9. Eu te felicit pentru acest articol e super extra bun am nev de el la Eseu :))

    1. Sunt total de acor cu tn pretenas ……

  10. cel mai bun site

  11. Foarte tare profa mea mia dat 10 si in plus a si expuso yupii 😉

    1. Chiar esti sexy ??? Daca vrei bagati id-ul meu mr_stefan75@yahoo.com

    2. Sau de facebook ;;;;; Stefan Catalin Tomos :X:*

  12. MOLDOVAN CRISTINA | Răspunde

    mmm….. da este fff interesatn….

  13. MOLDOVAN CRISTINA | Răspunde

    imi palce ca ii interesant……:)
    este facut cu judecata….

  14. MOLDOVAN CRISTINA | Răspunde

    iar poza este bestial…:))

  15. foarte interesant

  16. cred ca iau 10 ieeeeee super articolu e cel ami tare si pozele is din carte de istorie 😀

  17. e suuuuuuuper tare suuuuper bun si cred ce o sa iau un zece

  18. super tare chiar aveam nevoie de asa ceva… proiect la istorie

    1. invata sa lucrezi si singura, nu numai sa-ti dea altii ”mura in gura”

  19. 🙂 mishto rau…

  20. foarte interesant asa da referete

  21. pt anonim.cred ca o sa iei un 4…………nu un 10..

  22. e foarte bun

  23. am luat 10

  24. super iupiiiiii am sa iau nota zece iupiiiiiiiiiii

    1. nu fii asa de sigura , sti cum se spune ” minciuna asre picioare scurte”

  25. superrr ammm saaa iaaau nota 10 zeccce

  26. Multumesc mult! Ma ajutat foarte mult.Multumiri aticipate

  27. iau ce mai marer nota multumesc articole esti foarte interesanut va multumes
    pwp

  28. Este un referat foarte bine structurat , ce nu se gaseste pe alte site-uri. Are tot ce trebuie pentru Domeniul Feudal incluzand imagini si elementele din care este alcatuit. Acest referat este de nota 10.

  29. Am luat 10 la proiect cu acest articol!!!!

  30. am luat 10 la istoriecu cu articolul asta

  31. un articol foarte bine realizat

  32. super fain men! foarte bine structurat si am luat 10 pe el!nu mi vine sa cred dar in ultimul rand felicitarile mele autorului

  33. ia gura mica…………………………………………..e super rauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!<3

  34. ieeeeeeee am luat 10 la test cu ajutorul referatului

  35. persoana necunoscuta | Răspunde

    eu nu am gasit tot ce aveam nevoie

  36. 🙂 e profesorul meu de istorie creatorul site-ului stie de unde iau referatul =))

  37. dar macar iau 10.. asta e bine…. de acum incolo vizitatii site-ul mai des cand aveti nevoie de informatii el are tot ce va trebuie daca cautati bine

  38. ok incat sa iti faci tema

  39. foarte cool.

  40. ffff tare…..:):))super

  41. pacat ce il am in carte ce profa mi-a dat 8 da ii super oricum

  42. super tare articolul si foarte interesant

  43. ma ajutat la tema se la istorie foarte mult

  44. Super marfa am primit 10 si in plus profa mia spus ca ie foarte bine structurat 🙂

  45. EXCEPTIONAL:*….. SPER SA IAU 10

  46. Foarte tare! Am gasit tot ce aveam nevoie pt proiectul meu ! Ms mult :* !

  47. tare te felicit pt ceea ce ai facut mai fa in continuare o sa am nevoie la eseurile pe care o sa le mai primim :))

  48. Sper sa yau si un 10 sau macar 9+ ca am stat 1 ora sa scriu eseuu :)))))):)))):)))

  49. eu trebuie sa fac o macheta din carton duplex pt la skl

  50. imaginile astea si acelasi text ni la predat si profa la clasa

  51. Da fain miam facut si eu tema la istorie pentru portofoliu

  52. LoL…Copiat din cartea de a 12 a…pff

    1. cine a copiat din cartea de a 12-a?

  53. e foarte bn

  54. TARE MA AJUTAT LA ISTORIE

  55. Domnul Horia Dumitru Oprea…..este un articol mai putin spus articole….sunt minunate….desi Profa’ne da zece….acest 10 l-ati merita dumneavoastra pentru ca dumneavoastra ati muncit pentru el……

  56. mia.ajutat.foarte.mult.este.bun.ami.place

  57. super ma ajutat chiar foarte mult

  58. prima poza color o am si eu in manualul meu de istorie pentru clasa a 6-a deoarece eu sunt clasa a 6-a 🙂

  59. misto referatu chiar imi trebuia

  60. nu e dupa cerinta

  61. Este foarte frumos si interesant! Chiar m-a ajutat la referatul de istorie!

  62. Foarte tare m-a ajutat

  63. M-a ajutat foarte mult domeniul feudal doamna noastra de istorie nu a spus detaliile semnificative, pentru asta dau like paginii oricine ar mai trebuii sa invete cate ceva despre istoria poporului nostru

  64. imi place foarte mult domeniul si castelul feudal

  65. Am luat tot ce mia trebuit si voi afla ce nota voi lua astazi.Pagina mia fost de ajutor

Lasă un răspuns

