Istoria cărţii

Acest obiect, pe care Orientul antic îl păstra sub formă de tăbliţe de argilă, grecii şi romanii îl desfăşurau sub ochii lor, Evul Mediu îl ataşa de bănci, strămoşii noştri îl luau în mână şi pe care în prezent putem să-l punem în buzunar, cartea, are un loc atât de important în exprimarea gândirii şi în păstrarea oricărei cunoştinţe, încât merită un studiu aparte.

Din începuturi de civilizaţie oamenii au manifestat o mare râvnă de a învăţa, da a se iniţia şi a pătrunde tainele existenţei. Nimeni n-a reuşit să facă acest lucru de unul singur, ci a trebuit să preia ceea ce deja ştiau înaintaşii săi. Antichitatea, Evul Mediu şi Epoca modernă şi-au perfecţionat permanent formele de instruire, folosind consecvent cartea.

Pentru a defini cartea, trebuie să recurgem la trei noţiuni a căror îmbinare este necesară: suportul scrierii, difuzarea şi păstrarea textului, uşurinţa în mânuire.

Cartea este mai întâi suportul scrierii; astfel, tăbliţele de argilă sumeriene, papirusurile egiptene, sulurile Romei antice, manuscrisele medievale şi textele noastre tipărite pot fi considerate cărţi în ciuda marii varietăţi de suporturi şi forme. Ideea de carte este asociată şi celei de editare, adică voinţei de difuzare a unui text şi voinţei de păstrare a acestuia; astfel, cartea se distinge de toate celelalte scrieri private, de la scrisoare la actul de notariat. În sfârşit, cartea trebuie să fie uşor de mânuit; numeroase texte au fost gravate în piatră, însă nimănui nu i-ar veni ideea de a le considera cărţi.

Apariţia cărţii este legată de suporturile scrierii. Un foarte vechi suport al cărţii, argila, era folosit în Mesopotamia, chiar din mileniul al III-lea î.Hr.; se trasau caractere în tăbliţele de argilă încă moi şi umede, cu ajutorul unui instrument triunghiular; apoi aceste tăbliţe se coceau în cuptor pentru a le întări. S-au găsit la Nippur, în regiunea Sumerului, tăbliţe provenind din mileniul al III-lea î.Hr.; 22 000 de tăbliţe datând din secolul al VII-lea î.Hr. au fost descoperite la Ninive, aparţinând bibliotecii şi arhivelor regilor Asiriei. Fabricarea cărţilor era organizată; templele din Babilon şi Ninive aveau deja ateliere cu copişti.

Şi ţesăturile au servit drept suport scrierii, mai ales mătasea pe care chinezii scriau cu ajutorul unei pensule.

Dar principalele suporturi ale cărţii antice erau papirusul şi pergamentul.

Papirusul a rămas suport esenţial al cărţii în Egipt şi s-a răspândit în lumea greacă şi în Imperiul Roman. Papirusurile care ne-au parvenit nu reprezintă decât o infimă parte a celor care au existat. Aproape toate provin din Egipt, unde condiţiile climatice au uşurat păstrarea lor.

Cartea din papirus se prezenta sub forma unui sul alcătuit din foi lipite unele în continuarea celorlalte, adesea în număr de zece. Lungimea medie a unui sul era de la 6 până la 10 metri, dar papirusul Harris (cronică a domniei lui Ramses al III-lea) depăşeşte 40 de metri. Cartea se desfăşura orizontal; ea era împărţită în coloane verticale şi aproape întotdeauna scrisă pe o parte, cea a sensului orizontal al fibrelor. Titlul se găsea la sfârşit, uneori în interior sau pe o etichetă atârnată de cilindrul care înfăşura sulul. Cea mai mare parte a cărţilor din papirus care ne-au rămas din vechiul Egipt au fost găsite în morminte; se depuneau lângă corpuri texte sacre, rugăciuni, pentru a proteja sufletele defuncţilor în peregrinările lor; aceasta este originea „Cărţii morţilor”, cunoscută chiar de la începutul celui de-al II-lea mileniu. Acest text, devenit tradiţional, era fabricat în serie de către preoţi. Exemplarele erau mai mult sau mai puţin ilustrate, după calitatea defuncţilor cărora le erau destinate.

Pieile diverselor animale sunt de asemenea vechi suporturi ale scrierii, atât în Orient cât şi la greci, dar pergamentul este cu totul altceva. Invenţia legendară îi este atribuită lui Eumenes al II-lea, rege al Pergamului, în Asia Mică, care voia să se sustragă monopolului egiptean de papirus. Ceea ce este sigur este că în jurul secolului al III-lea î.Hr. începe tratarea pieilor de animale spre a le face mai potrivite scrierii şi că Pergamul a fost, fără îndoială, un centru important de fabricare a acestei noi materii. Se foloseau pieile de oaie, viţel, capră, ţap şi chiar de măgar sau de antilopă, iar modalităţile de tratare nu s-au schimbat prea mult până în Evul Mediu.  Pieile erau spălate, uscate, întinse, aşezate pe sol, cu blana dedesubt şi unse cu var nestins pe partea cealaltă; li se răzuia partea cu blană şi apoi erau aşezate într-un butoi umplut cu var; în sfârşit, se spălau, se uscau întinzându-le, se subţiau, se lustruiau şi se decupau în funcţie de mărimea dorită. În acelaşi timp, pergamentul era un material mai solid şi mai suplu decât papirusul şi permitea zgârierea şi ştergerea. Totuşi, folosirea sa se generalizează lent şi abia în secolul al IV-lea d.Hr. a înlocuit complet papirusul în realizarea cărţilor. Preţul pergamentului rămânea ridicat din cauza relativei rarităţi a materiei prime, dar şi datorită costului mâinii de lucru şi timpului pe care îl cerea pregătirea sa.

Cărţile timpurii aveau un conţinut religios. Aproape toate cărţile cuprindeau rugăciuni, imnuri sau ritualuri legate de nemurirea omului, ori mituri, legende şi opere epice referitoare la originea fiinţei umane. Aceste cărţi au fost ulterior înlocuite cu coduri semisacre de legi, colecţii de proverbe şi poveţe şi discursuri preoţeşti referitoare la divinitate, medicină şi magie, istorie, astronomie şi astrologie.

Sulul de papirus, forma tradiţională a cărţii antice, se numea volumen în latină. Între secolele al II-lea şi al IV-lea d.Hr. el a fost înlocuit progresiv de codex făcut din foi inserate şi pliate pentru a forma caiete legate între ele. Din aceea perioadă, cartea şi-a păstrat întotdeauna această formă. Este vorba despre o mutaţie capitală în istoria cărţii, aproape la fel de importantă ca cea a lui Gutenberg, deoarece atinge cartea în forma sa şi îl obligă pe cititor să îşi schimbe complet poziţia corpului în timpul lecturii. Consultarea unui „volumen” nu era deloc practică; trebuia să-l desfăşori lateral în faţă şi era dificil de trecut de la o parte a textului la alta. Era incomod şi trebuia ţinut cu amundouă mâinile, ceea ce nu permitea luarea de note de lectură, aşa cum se va face mai târziu. Codexul, mai mic şi mai uşor de mânuit, constituia şi o formă mai uşor de transportat a cărţii, foarte potrivită slujitorilor bisericii, magistraţilor, funcţionarilor, călătorilor şi şcolarilor.

În perioada medievală, numeroase mănăstiri erau prevăzute cu un scriptorium, atelier în care cărţile erau scrise, decorate şi legate. Această activitate avea ca obiect principal literatura religioasă, dar călugării s-au interesat şi de textele profane; latina era limba bisericii şi fiecare cleric trebuia să o cunoască suficient de bine; călugării recopiau şi textelele autorilor din antichitate, mai puţin pentru text cât pentru limbă, pentru a învăţa latina şi a o pune mai bine în practică. Păstrarea acestei literaturi poate fi şi o dovadă a prestigiului pe care îl exercita încă asupra anumitor spirite sensibile la asprimea timpului.

Realizarea cărţilor se făcea sub conducerea unui călugăr experimentat, armarius, care se îngrijea de aprovizionarea atelierului cu material, repartiza şi conducea lucrul, verificând execuţia. Adesea îndeplinea şi funcţia de bibliotecar, asigurând păzirea cărţilor şi controlând împrumutarea lor.  Copiştii aparţineau comunităţii monastice. Uneori, călugării în trecere veneau să li se alăture, chemaţi datorită competenţei lor sau, dimpotrivă, veniţi să se perfecţioneze într-un atelier renumit sau pur şi simplu pentru a recopia un text care lipsea din mănăstirea lor. Munca desfăşurată de copist avea un caracter religios. Execuţia unei cărţi era un lucru bun deoarece permitea celor care erau în serviciul Domnului să se edifice citind-o; aspectul aspru şi anevoios al muncii aducea merite.  Munca presupunea transcrierea şi copierea textului. Totuşi, operele originale, erau mai întâi dictate unui notar care le scria pe tăbliţe de ceară; apoi, copiştii „scriptorium”-ului le treceau fără greşeli pe pergament. Acest intermediar servea ca ciornă şi permitea eventuale corecturi; el explică şi raritatea manuscriselor autografe ale acestei epoci. Execuţia unui manuscris putea fi opera unui singur copist sau rezultatul muncii colective; în acest ultim caz, caietele erau distribuite la trei sau patru copişti, uneori mai mulţi, atunci când se dorea ca o carte să fie repede terminată. Decorarea manuscrisului era făcută de copistul care îl caligrafiase, atunci când trebuiau pictate majuscule simple, sau de un altul mai specializat dacă necesita iniţiale frumoase şi miniaturi. Legarea, care consta în adunarea şi copertarea caietelor, se făcea în general în „scriptorium”. Durata execuţiei varia în funcţie de rapiditatea şi numărul copiştilor şi în funcţie de calitatea cerută de manuscris. Au fost manuscrise scrise în câteva zile, altele în mai mulţi ani, dar se estimează că execuţia unui manuscris de dimensiune medie de către un singur copist cerea trei sau patru luni.  Şeful de atelier sau un alt călugăr experimentat revedea manuscrisul; aceasta consta fie în simpla recitire a textului pentru a elimina greşelile evidente, fie în compararea copiei cu exemplarul reprodus pentru a se asigura de fidelitatea transcrierii.

Adesea, manuscrisele de copiat erau împrumutate de la o altă mănăstire, dar se recopiau şi lucrările care se găseau deja în mănăstire, fie pentru că aveau nevoie de mai multe exemplare, fie pentru că se primea o comandă din exterior, de la prinţi şi personalităţi sau alte mănăstiri. Astfel, cele mai bune ateliere monastice, datorită calităţii tehnicilor lor în caligrafie sau ilustrare, au jucat un rol comparabil cu cel al unei edituri.

Apariţia hârtiei în Occident a permis multiplicarea şi popularizarea manuscriselor. În comparaţie cu pergamentul, hârtia prezenta avantajul unui preţ inferior şi mai multe posibilităţi de fabricaţie. Nu l-a înlocuit însă dintr-o dată, ci încetul cu încetul. În timp ce pergamentul se orienta spre manuscrisele de lux, hârtia era folosită pentru manuscrisele obişnuite.

În măsura în care orice text literar (în sens larg) aspiră, în esenţă, la o comunicare şi o difuzare dintre cele mai ample posibile, putem spune că inventarea tiparului a adus cărţii o împlinire şi o desăvârşire. Primii tipografi au păstrat manuscrisul ca formă de prezentare a cărţii, nu pentru a înşela clientela, aşa cum s-a crezut uneori, ci pur şi simplu pentru că nu puteau concepe o altă formă a cărţii decât cea pe care o cunoşteau. Încetul cu încetul, necesităţile noii tehnici au dus la îndepartarea cărţii de modelul său iniţial şi, după o evoluţie de aproape un secol, a ajuns în jurul anilor 1530-1550 la forma de prezentare pe care o cunoaştem şi astăzi, cu excepţia câtorva detalii.

*****

sursa: Albert Labarre, Istoria cărţii, Iaşi, Institutul European, 2001

54 răspunsuri

  1. doresc un referat mik pe tema: „Momente din istoria cartii – manuscris, a cartii electronice si a cartii tiparite.”

    Apreciază

    1. nustiu nici eu ……..catalina struc cl 7 c am nevoie si eu de asa referat tot cu tema asta

      Apreciază

    2. pai eu am asa fel de referat

      Apreciază

  2. mi-a placut,mi-a folosit,cartea este importanta,pretuiti-o!

    Apreciază

  3. Multumim pentru sfat : )

    Apreciază

    1. Multumim pentru sfat

      Apreciază

  4. ceva mai scurt nu ai?

    Apreciază

  5. Poti face un rezumat, daca vrei!

    Apreciază

  6. Multumesc mult
    Aveam MARE nevoie de asta

    Apreciază

  7. Cu placere! 🙂

    Apreciază

  8. Cartea,unul din cei mai buni prieteni ai omului inteligent.

    Apreciază

    1. ai dreptate

      Apreciază

  9. Cartea

    Prezentă-n spaţii culturale,
    În librării, biblioteci,
    Ea umple rafturile goale,
    Dar nu şi capetele seci! 🙂

    Apreciază

    1. Salut Horia,
      Ma numesc Mihai IOAN sunt legator de arta.TEXTUL TAU MERITA SCRIS PE PRGAMENT SI PREZENTAT LA TOATE EXPOZITIILE DE CARTE.EXCELENT.Pot face acest lucru .Esti de acord?
      Cu deosebit respect,

      Apreciază

  10. multumesc!!!!!!!!!!acum sunt linistita si cu tema facuta la romana!!!!

    doar ca mi-a luat 8 pagini de caiet studentesc numai rezumatul!!!!!!!!!!!!!!in fine oricum, va multumesc ca m-ati ajutat!!!!!!!!!!!!!!

    Apreciază

  11. Care e urmatoarea tema? 🙂

    Apreciază

    1. drumul cartii

      Apreciază

  12. m`ar tenta sa`mi tatuez cateva heroglife egiptene… in prima ta poza… am inteles ca se citeste de sus in jos… sti cumva vro mini traducere la heroglife? macar cat sa stiu ce tatuez

    Apreciază

  13. cartile sf sunt cele mai bune

    Apreciază

    1. da asa e

      Apreciază

  14. a fost foarte interesant referat si va multumim mult

    Apreciază

  15. ma mult , pt tema la rom , singua pg din care chiar am inteleg totul

    Apreciază

  16. este foarte interesanta aceasta pagina imi place mult si am doar 12 ani

    Apreciază

  17. Ma bucur ca ati gasit aici ceva care sa va placa.

    Apreciază

  18. putin cam detaliat dar e bun

    Apreciază

  19. putin cam lung dar e buna

    Apreciază

    1. Exact

      Apreciază

  20. Super..tot ce trebuie

    Apreciază

  21. lucrez la un proiect legat de arhive si biblioteci m-a interesat subiectul, dar ma preocupa in particular istoria cartii romanesti . ai ceva materiale?
    ana

    Apreciază

  22. doresc un conspect pe tema:CARTEA OBIECT CULTURAL “Momente din istoria cartii – manuscris, a cartii electronice si a cartii tiparite.”

    Apreciază

  23. este foarte utila aceasta informatie

    Apreciază

  24. ai dreptate

    Apreciază

  25. nu gasesc ceia ce caut

    Apreciază

    1. Dar ” cie cauțîi maii iexact ???? ” , invata sa vorbesti si apoi scrie . aici scrie tot , reeratul este despre cum s-a format cartea . daca cautai altceva , cauta pe google , nu scrie asa ceva in comentarii . nu are sens .

      Apreciază

  26. OFF….nu pot gasi de ce am nevoie 😦

    Apreciază

  27. tema la rom. cea mai buna treaba o face referatul 🙂 insa nu scriu tot doar esentialul 🙂

    Apreciază

  28. F rau nebunilor

    Apreciază

  29. mersi foarte mult! tema gata in 5 minute=copy paste!

    Apreciază

  30. În capul listei trebuie să se afle tăblițele de la Tărtăria iar după aceea vorbim de scrierea sumeriană.Trebuie menționate mai ales că au fost descoperite pe teritoriu românesc, de un arheolog român destul de contestat până în 1989.
    În vara anului 1961 arheologul Nicolae Vlassa, descoperă în localitatea Tărtăria, județul Alba( între Alba Iulia și Orăștie) un mormânt străvechi. Aici găsește și trei tăblițe de lut despre care cercetători străini, ca David Whipp, Boris Perlov sau Iovan Todorovici, susțin că simbolurile de pe artefacte prezintă prima scrierea a lumii. Descoperirile de la Tărtăria aparțin culturii neolitice Vinca (5500 și 4500 i.Hr.)

    Apreciază

  31. Buna,foarte interesant subiectul,as avea nevoie si eu de bibliografie si ceva idei…legat de istoria cartii sau istoria bibliotecilor…inca nu stiu pe care sa mi o aleg…cred ca istoria cartii in perioada interbelica sau pe un anumit spatiu(restrans)…parca ma atrage mai mult…trebuie sa fac despre asceasta tema cel putin 30 pagini…si nu am deloc nici o bibliografie

    Apreciază

  32. aparitia primei carti istorice

    Apreciază

  33. Acest eseu m-a ajutat foarte mult

    Apreciază

  34. multumesc mult

    Apreciază

  35. n-ai putut scrie mai scurt?

    Apreciază

  36. ceva mai scurt nu ai?

    Apreciază

    1. poti sa faci un rezumat

      Apreciază

      1. e greu sa faci rezumat la cat de mare e

        Apreciază

  37. Ms Mult pt asta 🙂

    Apreciază

  38. ms.nu mai ajutat deloc

    Apreciază

  39. foarte bine……………..merci celui care la scris

    Apreciază

  40. mia fost de folos,multumesc mult .am luat nota10

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.