O prietenie adevărată: Eminescu-Creangă

După numirea sa, în 1875, ca revizor şcolar, Mihai Eminescu a întreprins inspecţii şcolare în mai multe zone. Cu acest prilej, Eminescu l-a descoperit pe învăţătorul Ion Creangă. Prietenia între ei s-a legat imediat. Eminescu a trimis ministrului un elogios raport prin care-i aducea la cunoştinţă „opera acestui modest dascăl”. Apoi, tot el îl va lua „mai cu vorba, mai cu forţa”, pe Creangă, la „Junimea”, unde a citit „Soacra cu trei nurori”.

La rândul său, Creangă avea faţă de Eminescu o admiraţie deosebită. Pe un manual de geografie primit în dar de la Eminescu, păstrat cu sfinţenie, Creangă va scrie: „Dăruit mie de d. Mihail Eminescu, eminentul scriitor şi cel mai mare poet al românilor 1878”.

Când Eminescu este destituit din funcţia de revizor, cel care îi sare în ajutor este Creangă, care-l găzduieşte în bojdeuca sa din Ţicău. Amândoi vor petrece toamna şi iarna, Eminescu „cizelându-şi versurile, redeşteptând trecutul şi trezind la viaţă nouă limba veche şi înteleaptă a cronicarilor”. În schimb, Creangă va termina „Moş Nechifor Coţcarul”. S-au despărţit cu greu, dat fiind faptul că Eminescu a fost numit redactor la ziarul „Timpul”. Îndurerat, Creangă îi scrie acolo:

„Bădie Mihai, această epistolă ţi-o scriu în cerdacul unde de atâtea ori am stat împreună; unde mata uitându-te pe cerul plin de luminăţii, îmi povesteai atâtea lucruri frumoase. Bădie Mihai, nu pot uita acele nopţi albe, când hoinăream prin Ciric şi Aroneanu…”

31 răspunsuri

  1. ESTE O PREZENTARE MINUNATA MERSI DE LECTURA.

    Apreciază

    1. Eu is pebclasa a patra si trebuia sa gasesc. O prietenie intre poeti si ite ca a gasit exact ce-mi trebuia chiar e aces site.
      Bv horia felicitarile mele!!!!!;})))))

      Apreciază

    2. Salut!!
      Eu sunt samira si trebuia la ora de civica sanscriu informatii despre prietenia unor poetii. Iar. Tu horia dumitru oprea mai ajutat nas ava cum sati multumesc decat cu FB.care il voi lua maine. Pentru tn iti multumesc horia site-ul tau e exceptional. Creanga si Eminescu sunt poeimei referati iar tu mai facut tare. Fercita scriind despre ei. Mersi horia voi lua un FB++

      Apreciază

  2. este urat

    Apreciază

    1. Super Compunere

      Apreciază

    2. Faceai tu unu mai bun?:))=))

      Apreciază

  3. O informatie foarte pretioasa.
    Fetita invata la Liceul M. Eminescu din Chisinau si a trebuit sa stie ceva despre prietenia dintre Mihai Eminescu si Ion Creanga. Acest articol s-a dovedit tocmai bun pentru ea.

    Apreciază

  4. Ma bucur ca articolul postat pe acest blog a putut fi folositor pentru cei care sunt dornici sa afle ca pot exista si lucruri frumoase in viata personalitatilor noastre.

    Apreciază

  5. Buna, Horia.
    De vreo doua zile am descoperit blogul tau si ma tot minunez. Felicitari pentru atata organizare si abilitatea de a atrage cititorii.
    Cu privire la aceasta prietenie minunata dintre Eminescu si Creanga, vreau sa-ti recomand cartea scriitorului moldovean Ion Iachim, „Cu jaratecul pe buze”.
    Este un roman despre Ion Creanga, cu foarte mult umor, o lectura usoara si foarte placuta.
    Daca nu gasesti cartea, ti-as trimite-o cu mare placere.

    Doamne-Ajuta in ceea ce faci!

    Apreciază

  6. Multumesc pentru aprecieri.
    Referitor la cartea recomandata, am facut deja primele cautari pe net, dar nu am gasit-o. Daca voi intampina in continuare dificultati in a o gasi, voi accepta cu mare placere oferta d-voastra.
    Toate cele bune!

    Apreciază

  7. Super Eseu 🙂
    ^_^

    Apreciază

  8. super eseu

    Apreciază

  9. E marfa ma ajutat la Romana:)

    Apreciază

    1. ? Esti sigur?:))
      M-a * si romana sa scrie cu „R” mic. :]

      Apreciază

      1. Da da ca tu stii sa vorbesti mai bine…
        Eu stiam ca la feminin se scrie sigura* nu „sigur”.

        Apreciază

  10. E foarte frumos și ma ajutat mult!

    Apreciază

  11. Ma bucur ca mam putut informa.Imi trebuia la ora de romana.Ce sa zic o poveste minunata.Horia te indemn sa faci multe si frumoase pe blogul acesta. Gabi

    Apreciază

  12. Multumesc!

    Apreciază

  13. asta-i tot la soala mea dat cel mult 4 pagini:((

    Apreciază

  14. un referat bun si scurt

    Apreciază

  15. Super. am descoperit multe lucruri care s-au petrecut intre Eminescu si Creanga.

    Apreciază

  16. foarte intresant, imi va fi de folos aceasta informatie pentru lucrare de licenta, multumesc si felicitari

    Apreciază

  17. foarte frumos eseu 🙂

    Apreciază

  18. Multumesc !
    Mi-a fost de folos 😉
    Am luat un 10 la romana.
    Bafta !

    Apreciază

  19. mia fost de mare ajutor

    Apreciază

  20. prea multe ghilimele ! ! ! NU ESTE FRUMOS DELOOOC ! ! !

    Apreciază

    1. Mda…ghilimelele sunt puse sa arate cand cineva citeaza cuvintele altcuiva.

      Apreciază

  21. Mda…multumesc pentru blogul acesta.Te felicit.

    Apreciază

  22. multumesc!!!!!

    Apreciază

  23. oauuuuuuuuuuuuuuuuu

    Apreciază

  24. E SUPER ,,HHHHHOOOOOOOOOOORRRRRRRRIIIIIIIIIAAAAAAAAAAAAA

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.