Cum lucra Balzac?

BalzacBalzac lucra din greu. Corecturile sale, atât de numeroase încât echivalau aproape cu nişte versiuni diferite ale aceleiaşi idei, i-au fost imputate de editori, absorbindu-i veniturile, şi sumele pe care le primea, adeseori neînsemnate date fiind valoarea operei şi strădania pe care o depusese ca să o scrie, se împuţinau. Sumele făgăduite nu-i ajungeau întotdeauna ca să facă faţă scadenţelor şi ca să-şi acopere ceea ce el numea, râzând, datoria sa flotantă.

Balzac a desfăşurat o energie uluitoare şi o activitate care ar fi absorbit cu totul viaţa unui om obişnuit. Dar când, în anteriul lui de călugăr, înconjurat de liniştea nopţii, se afla în faţa foilor albe pe care se proiecta lumina sfeşnicului său cu şapte lumânări, sub un abajur verde, luând condeiul, uita tot, şi atunci începea o luptă mai groaznică decât lupta lui Iacob cu îngerul, aceea dintre formă şi idee. În aceste bătălii din fiecare noapte ieşea frânt de oboseală, dar învingător…

Uneori o singură frază îi lua o noapte întreagă; ea era scrisă, rescrisă, răsucită în toate felurile, frământată, ciocănită, alungită, scurtată, scrisă într-o sută de moduri diferite.

Felul său de a lucra era acesta: după ce gândise şi trăise mult timp un subiect, cu un scris rapid, inegal, mâzgălit, aproape hieroglific, trasa un fel de scenariu de câteva pagini, pa care-l trimitea la tipografie, de unde se întorcea sub formă de şpalturi, adică sub formă de coloane izolate, aşezate pe mijlocul unor foi mari. Balzac citea cu atenţie aceste şpalturi, ce dădeau deja operei sale, în embrion, caracterul impersonal pe care nu-l are manuscrisul, şi aplica acestei schiţe înalta-i facultate critică, de parcă ar fi fost vorba despre un altul.

Opera pe ceva concret; aprobându-se sau dezaprobându-se, păstra ceea ce scrisese sau corecta, dar mai ales adăuga. Tot felul de linii, plecând de la începutul, din mijlocul sau de la sfârşitul frazelor, se îndreptau spre margini, spre dreapta, spre stânga, sus, jos, trimiţând-o către dezvoltări ale textului, intercalări, tăieturi, adaosuri de epitete, adverbe etc. După câteva ore de lucru ai fi zis că ai în faţa ta un foc de artificii desenat de un copil. Din textul prim porneau fuzee stilistice, ce izbucneau în toate direcţiile. Pe foaie vedeai apoi tot felul de cruciuliţe, simple sau înstelate, stele, sori, cifre arabe şi romane, litere greceşti sau franceze, şi toate semnele de trimitere ce se pot imagina, semne ce se amestecau printre rânduri. Fâşii de hârtie lipite cu cocă sau prinse cu bolduri se adăugau marginilor devenite insuficiente, zebrate de rânduri scrise mărunt pentru a economisi spaţiul, pline, la rândul lor, de ştersături, căci corecturile, de-abia aduse, erau corectate. Coloana tipărită dispărea aproape în mijlocul acestui text de neînţeles, cu aparenţă cabalistică, pe care tipografii şi-l treceau din mână în mână, niciunul nevrând să lucreze la o carte a lui Balzac mai mult de o oră.

În ciuda acestui mod laborios de a scrie, Balzac realiza mult, graţie voinţei sale supraomeneşti, la care se adăuga un temperament de atlet şi o viaţă de călugăr. Timp de două, trei luni în şir muncea 16 sau 18 ore din 24; el nu acorda trupului decât şase ore de somn greu, febril, agitat, adus de torpoarea digestiei, după o masă luată în grabă.

În aceste perioade dispărea cu totul, şi până şi cei mai buni prieteni ai săi îi pierdeau urma; dar curând ieşea de sub pământ, agitând pe deasupra capului o capodoperă, râzând cu râsul lui larg, aplaudându-se cu o naivitate desăvârşită şi acordându-şi elogii pe care, de altfel, nu le cerea de la nimeni.


sursa: Theophile Gautier, Istoria romantismului, vol. II, trad.: Mioara şi Pan Izverna, Bucureşti, Minerva, 1990

2 răspunsuri

  1. FFF INTERESANT Multumim pentru tot ce ne spuneti !

    1. Mulțumesc și eu pentru interesul pe care îl arătați pentru blogul meu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

AveHistoria

Istoria si arta in calatorii, lecturi, fotografii si filme

Victor Roncea's Weblog

information is power

RETRO-RÂMNIC

Blogul n-a apărut din senin, vremea l-a scos în cale...

Festina Lente

agale, cu motocicleta prin împrejurimi

Blogul lui Buzatu

Discuții libere despre lucruri care ne interesează

Daurel's Blog

Just another WordPress.com weblog

Diverse diversificate 1

blog cu gânduri amestecate :)

Adevar100la100's Blog

Just another WordPress.com weblog

%d blogeri au apreciat asta: