Epidemia de amintiri

isabel allendePovestește scriitoarea Isabel Allende: „Nu prea am antrenament pentru meditaţie, dar în ultimele săptămâni mam surprins gândindumă la trecutul meu cu o frecvenţă explicabilă doar ca un semn de senilitate prematură. Epidemia asta de amintiri au declanşato două întâmplări recente.

Prima a fost o constatare a nepotului meu Alejandro, care ma surprins în timp cemi studiam în oglindă harta ridurilor şi mia spus plin de compasiune: „Nuţi face probleme, babo, o să mai trăieşti cel puţin trei ani.” Am hotărât atunci că era cazul să mai arunc o privire asupra vieţii mele, pentru a stabili ce să fac în aceşti trei ani care miau fost acordaţi cu atâta generozitate. 🙂

Cealaltă întâmplare a fost întrebarea unui necunoscut în timpul unei conferinţe a scriitorilor de turism pe care am avut onoarea să o inaugurez. Când miam terminat micul meu discurs, din public sa ridicat o mână şi un tânăr ma întrebat ce rol joacă nostalgia în romanele mele. Pe moment, am rămas mută. Nostalgia… conform dicţionarului este „durerea de a absenta din patrie, melancolia provocată de amintirea unei fericiri pierdute”.

Întrebarea mia tăiat respiraţia: până în clipa aceea numi dădusem seama că scriu făcând un constant exerciţiu de dor. Am fost o străină toată viaţa, condiţie pe care o accept pentru că nam încotro. Am fost adesea obligată să plec, rupând legături şi lăsând totul în urmă, pentru a o lua de la început în altă parte; am rătăcit pe mai multe cărări decât pot mi aduc aminte. De atâtea despărțiri mi s-au uscat rădăcinile și-a trebuit să produc altele, care, lipsindu-mi un loc geografic în care să le înfig, au crescut în amintire; dar, atenție, memoria e un labirint unde stau la pândă minotauri.


Sursa: Isabel Allende, Țara mea inventată, trad.: Cornelia Rădulescu, București, Humanitas Fiction, 2013

Lasă un răspuns

