Lebedele nu cântă când mor

lebada neagraPoetul chilian Pablo Neruda povestește o întâmplare din copilăria sa:

„Odată, cineva mi-a adus acasă o lebădă pe jumătate moartă. Era o lebădă cu gâtul negru și atât de minunată, cum n-am mai văzut alta nicăieri în lume. Când mi-a fost adusă, lebăda era mai mult moartă decât vie. I-am spălat rănile și am încercat s-o îndop cu pâine și pește. Refuza tot ce-i dădeam. Când și-a revenit de pe urma nenorocirilor prin care trecuse, a început să înțeleagă că îi eram prieten. Iar eu am început să înțeleg că ceea ce o omora era tristețea.

Atunci am dus-o la râu, cărând-o în brațe pe străzi, așa grea cum era. Înota câte puțin în apropierea mea. Aș fi vrut să pescuiască. Îi arătam pietricelele de pe fundul apei și nisipul peste care alunecau peștii argintii ai sudului. Ea însă privea tristă în depărtare.

Mai bine de 20 de zile am dus-o zilnic la râu și am adus-o înapoi acasă. Lebăda era aproape la fel de mare ca mine. Într-o zi după-amiază am văzut-o mai abătută ca de obicei. Înota prin apropierea mea, dar nu lua în seamă gâzele cu ajutorul cărora voiam să o învăț să pescuiască din nou. A stat tot timpul foarte liniștită. Am luat-o din nou în brațe pentru a o duce acasă. Ținând-o ridicată la înălțimea pieptului, am simțit deodată ceva, ca o panglică ce se desfășoară, ca un braț negru care-mi mângâie ușor fața. Era lungul și unduiosul ei gât care se frângea. Așa am aflat că lebedele nu cântă când mor.”


sursa: Pablo Neruda, Mărturisesc că am trăit. Memorii, trad.: Nina Ecaterina Popescu, București, Editura Politică, 1982

Lasă un răspuns

