Frumusețea în mitologie

botticelli nasterea lui venusÎn mitologie, frumuseţea e o trăsătură constantă a multor zeităţi şi un atribut nelipsit al eroilor şi eroinelor. Poeţii descriu farmecul ieşit din comun al multora dintre ei.

Dintre zei, Apollo este cel mai frumos: e înalt, are membre bine proporţionate şi cârlionţi negri cu reflexe violacee, care îi coboară pe umeri. Dintre zeiţe, întâietatea frumuseţii îi revine Afroditei, care la desăvârşirea trupului adaugă efectele cingătorii miraculoase pline de toate graţiile, care îl face irezistibil pe posesorul ei. Graţia şi frumuseţea le caracterizează şi pe alte zeiţe, mai ales pe Hera şi pe Atena, care se iau la întrecere cu Afrodita pentru a obţine titlul de cea mai frumoasă zeiţă. Printr-un contrast unic, cea mai frumoasă zeiţă din Olimp îl are drept soţ pe zeul cel mai dizgraţios şi mai nereuşit din punct de vedere fizic, Hefaistos.

În imaginarul poeţilor, braţele albe, gleznele subţiri, talia înaltă, ochii mari şi strălucitori şi părul înmiresmat şi strălucitor constituie trăsăturile ideale ale celor mai frumoase zeiţe; armonia şi, în acelaşi timp, forţa şi proporţiile membrelor îi caracterizează pe zei şi pe eroii cei mai puternici. Pentru a ne face o idee despre frumuseţea ce le era atribuită zeilor şi personajelor mitologice, la trăsăturile descrise în poezie putem adăuga imaginile din pictură şi, mai ales, din sculptură ce ne-au parvenit din Antichitate. Deosebit de faimoasă a fost statuia Afroditei sculptată de Praxitele pentru locuitorii cetăţii Cnidos (secolul al IV-lea î.Hr.), pe care contemporanii săi o considerau cea mai frumoasă figură feminină realizată vreodată şi care, vreme de mai multe generaţii, a fost ţinta pelerinajelor. Statuia s-a pierdut, însă există copii din epoca romană, ca mărturie a faimei sale.

Numeroase episoade mitologice sunt inspirate din tema frumuseţii zeilor sau din aceea a unor întreceri de frumuseţe între zei, ori între zei şi muritori. Într-o dispută de acest fel, aceea dintre Tethys şi Medeea, a fost ales ca arbitru Idomeneu, regele Cretei. El a declarat-o învingătoare pe Tethys, iar Medeea, furioasă, i-a blestemat stirpea, susţinând că toţi cretanii sunt mincinoşi şi iniţiind astfel o credinţă devenită proverbială în Grecia antică. Chione, fiica lui Dedalion, a cutezat să-şi compare propria frumuseţe cu aceea a zeiţei Artemis, care a ucis-o pentru această semeţie. O poveste analoagă citează Ovidiu în Metamorfoze în legătură cu Leteea, soţia lui Olen: ea s-ar fi lăudat cu propria frumuseţe, îndrăznind să se ia la întrecere cu o zeiţă care, ca pedeapsă, i-a transformat pe ea şi pe soţul ei în stană de piatră. De asemenea, Side, soţia lui Orion, era atât de mândră de frumuseţea ei, încât a cutezat să o provoace la întrecere pe Hera, însă regina zeilor a aruncat-o în Tartar. Pretidele, fiicele lui Pretos şi ale Stenebeei, au stârnit gelozia Herei susţinând că erau mai frumoase ca ea; zeiţa le-a pedepsit făcându-le să-şi piardă minţile şi convingându-le că deveniseră nişte viţele.

Dintre întrecerile de frumuseţe între zeiţe, cea mai celebră şi mai plină de consecinţe este aceea în care s-au înfruntat Atena, Hera şi Afrodita, avându-l ca arbitru pe Paris. Instituirea unei întreceri de frumuseţe între femei este pomenită şi în mitul lui Cipselos, regele Arcadiei; întrecerea se desfăşura în timpul serbării anuale a zeiţei Demetra, iar Herodice, soţia lui Cipselos, a fost cea dintâi învingătoare. Acest mit este atestat de Pausanias şi de Athenaios.

Unele femei muritoare sunt citate în mitologie deoarece sunt înzestrate cu o frumuseţe ieşită din comun. Dintre acestea o putem aminti pe Psyche, o fată atât de încântătoare, încât a stârnit gelozia Afroditei. Fără îndoială însă că femeia cea mai frumoasă din mitologie este Elena, soţia lui Menelaos; frumuseţea ei este resortul care declanşează cel mai epic război înregistrat de poeţi, cel troian.

Dintre eroi, cei mai frumoşi sunt consideraţi Ahile şi Nireu, „fiul Aglaii şi-al lui Charopos, Nireu domnitorul,/ Care sub Troia-ntre ahei după neîntrecutul Ahile/ Fu cel mai chipeş” (Iliada, 2 .672 -674). În lucrarea De excidio Troiae historia, unde sintetizează întâmplările din războiul troian, Dares Frigianul ne-a lăsat câteva portrete ale eroilor homerici; de exemplu, Ahile „avea pieptul lat, chipul fermecător, membrele vânjoase şi mari, păr cu frumoşi cârlionţi […] de culoarea mirtului”; Hector „cu pielea albă, cârlionţat, cu membrele vioaie, impunător la chip, bărbos”; Elena „cu forme încântătoare, […] cu picioarele preafrumoase, cu o aluniţă între sprâncene, cu guriţa mică”; eroul pentru care şi-a pierdut capul, Alexandru sau Paris, avea „pielea albă, ochii frumoşi, părul moale şi auriu, chipul încântător”. Prin frumuseţea sa extraordinară se distingea şi Ganimede.

Într-un context diferit se plasează mitul lui Faon, un bătrân sărac şi urât, care, pentru că a dus-o cu barca pe zeiţa Afrodita fără să-i ceară să plătească, a obţinut în schimb o alifie miraculoasă, ce l-a făcut să devină fermecător şi i-a adus dragostea unui mare număr de femei, printre care şi Sappho.

În mitologie, negativul frumuseţii este personificat în figura lui Tersites: antieroul prin excelenţă, el însumează opusul tuturor trăsăturilor pozitive ale marilor eroi ai eposului, iar urâţenia şi diformitatea sa sunt însoţite de o micime sufletească pe măsură. În afara lui Hefaistos, în rândul personajelor urâte şi diforme mitologia o plasează şi pe Broteas, fiica sa, care, disperată din cauza înfăţişării sale respingătoare, s-a sinucis.


sursa: Anna Ferrari,  Dicţionar de mitologie greacă şi romană, Traducere de Emanuela Stoleriu, Dragoş Cojocaru, Dana Zamosteanu, Ed. Polirom, Iaşi, 2003

One response

  1. Ce articol interesant! Mulțumim pentru frumusete:) și acum unui chip frumos ii sunt asociate și virtuți morale

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: