Cel mai scump zâmbet de femeie

celeste de chateaubriandVictor Hugo povestește cum, o dată, în perioada sa de mizerie, ducându-se cu frică la doamna de Chateaubriand, care de obicei îl primea foarte rău, fusese surprins să constate că este întâmpinat cu zâmbete prietenoase.

„Era prima oară când găsea de cuviință să observe că exist. Am salutat-o până la pământ. Ea spuse: „Sunt încântată că vă văd”. Nu-mi venea să-mi cred urechilor. Apoi, arătând cu degetul spre o grămăjoară de pe masă adăugă: „V-am rezervat ceva. Am bănuit că v-ar face plăcere. Știți ce este?” Era o ciocolată religioasă pe care ea o proteja și a cărei vânzare era destinată operelor de binefacere. Am luat-o și am plătit-o. Ciocolata catolică și zâmbetul doamnei de Chateaubriand m-au costat 20 de franci, cu alte cuvinte opt zile de hrană. A fost cel mai scump zâmbet de femeie ce mi-a fost vândut vreodată.” 🙂


sursa: Andre Maurois, Rene sau Viața lui Chateaubriand, București, Univers, 1985

Lasă un răspuns

