Clipa cea mai fericită din viața mea

cella serghi si liviu rebreanuPovestește Cella Serghi:

Rebreanu a acceptat să-ți citească romanul, mi-a spus Mihail Sebastian. Vreau să i-l duc imediat.

– Nu… mai vreau să-l recitesc, să-l revăd, să-l refac.

– Dacă ai să-l mâzgălești, n-are să-l poată citi. Ai timp pe urmă.

După plecarea lui Sebastian, m-am simțit ca un elev care a dat lucrarea scrisă neterminată. Reciteam copia dactilografiată. Vroiam să citesc cu ochii lui, ochii aceia de un albastru prea deschis, prea rece, imaginam privirea care va cădea necruțătoare pe foile pe care palpita, atât de nesigură, o viață. A mea.

Liviu Rebreanu îmi fixase pentru prima duminică ora când să ne întâlnim și să-mi vorbească despre manuscrisul meu. Dar s-a nimerit să fie Sfântul Ștefan, onomastica soției sale. Prin ușă străbătea zgomotul unei sindrofii. În momentul când priveam butonul soneriei, fără să îndrăznesc să-l ating, cineva nevăzut deschidea ușa unui oaspete care pleca, și în ușa întredeschisă zarva sindrofiei lua și mai multă amploare. Iar musafirul, cu spatele spre mine, îi descria mănușile, pe care nu le găsise, personajului invizibil.

Uite, ai musafiri! i-a spus, dându-și seama de prezența mea, și m-a privit bucuros, de parcă și-ar fi găsit mănușile.

Atunci a apărut, înalt, frumos, cu prestigiul unei statui, Liviu Rebreanu. Ținea capul puțin aplecat, ca Ovidiu, poetul, care de pe soclul lui din centrul orașului Constanța se apleca peste copilăria mea:

Pictorul Ressu și tânăra romancieră de care am vorbit.

Simt și acum greutatea mâinii lui Liviu Rebreanu pe umărul meu:

Ești un scriitor!

Și dacă după atâția ani care au trecut și cei care au rămas, m-ar trezi cineva din somn să mă întrebe care a fost clipa cea mai fericită din viața mea, aș spune:

Când autorul lui Ion, cu mâna pe umărul meu, mi-a spus: ești un scriitor!


sursa: Cella Serghi, Pe firul de păianjen al memoriei, Iași, Polirom, 2013

Lasă un răspuns

