Despre copilărie, cu Cella Serghi și Jean-Paul Sartre

cella serghi jean paul sartrePovestește Cella Serghi:

„M-a impresionat, citind Cuvintele lui Sartre, cât de bine pot, răsturnând datele, să-mi regăsesc la antipodul copilăriei lui, copilăria mea.

Supravegheat de familie, micul Jean-Paul ducea o existență trucată între pereții grijulii ai casei. Eu, liberă și nebăgată în seamă, trăiam după propriile mele gusturi și fantezii.

El stârnea admirația familiei la fiecare cuvânt pe care-l spunea. Pe mine, acasă, nu mă băga nimeni în seamă. Trebuia să ies din casă pentru ca halvițarul, pescarul, croitorul din colț și ucenicii să mă bage în seamă și chiar să mă admire.

Sartre s-a născut printre cărți, a trăit printre cărți. Eu n-am găsit nicio carte în casă. Figurinele ciobite, sticluțele irizate, ulcelele de pe vremea geto-dacilor îmi vorbeau fără cuvinte. El a văzut cuvintele, eu am văzut lucruri și fapte.

De educația lui se ocupa toată familia, nimeni nu se sinchisea de educația mea. Mama trebăluia, tata înjura, bunicul mârâia, bunica scotea bani din piatră seacă. Bogăția din casă erau vocea mamei, inteligența tatii, antichitățile bunicului, halvaua turcească pe care o făcea bunica.

În familia lui Sartre, copil, viața cobora din cărți. La noi, viața era adevărată și variată ca vremea, cu ploaie și soare, cu cer senin sau înnourat, cu grindină și furtună.

Nu pot, privind în urmă cu recunoștință față de tatăl meu, care nu avea decât o clasă primară, și aceea neterminată, cum spunea cu mândrie, și nicio meserie, să nu privesc cu plăcere cărțile pe care le-am adunat, eu care n-am găsit în familia mea nicio singură carte. Anais, copil, adormea în brațele lui Pablo Casals, îl auzea pe tatăl ei, compozitorul Joaquin Nin, pregătindu-și concertele. Micul Jean-Paul Sartre a deschis ochii asupra bibliotecii bunicului și înainte de a ști să vorbească și-a vârât mânuțele în cărțile lui. Eu am fost cea dintâi care, în familia mea, a cumpărat o carte.”


sursa: Cella Serghi, Pe firul de păianjen al memoriei, Iași, Polirom, 2013

Lasă un răspuns

