Războiul de 100 de ani

batalia de la Poitiers

Războiul de 100 de ani (1337-1453). Conflict militar intermitent dintre Anglia şi Franţa, având drept obiect drepturi teritoriale şi problema succesiunii la tronul Franţei.

A început în 1337, când Eduard III a invadat Flandra pentru a-şi impune pretenţiile asupra coroanei Franţei. Eduard a obţinut o victorie răsunătoare în bătălia de la Crecy (1346); după ce fiul său, Eduard Prinţul Negru, a reuşit să-l captureze pe Ioan II în bătălia de la Poitiers (1356), francezii au fost nevoiţi să cedeze mari teritorii, prin tratatele de la Bretigny şi Calais (1360). Ioan II a murit în captivitate, iar fiul său Carol V a refuzat să respecte tratatele şi a reiniţiat conflictul, silindu-i pe englezi să se apere. După moartea lui Carol V în 1380, ambele ţări au fost preocupate de conflictele interne, iar războiul s-a încheiat cu o pace nesigură.

În 1415, Henric V a hotărât să profite de războiul civil din Franţa, pentru a reclama drepturile Angliei asupra tronului Franţei. În 1422, englezii şi aliaţii lor burgunzi controlau deja Aquitania şi tot teritoriul francez de la N de Loara, inclusiv Parisul.

Anul 1429 a fost un moment crucial, când Ioana d’Arc a pus capăt asediului oraşului Orléans de către englezi. Regele francez Carol VII a cucerit Normandia şi apoi, în 1453, a preluat din nou controlul asupra Aquitaniei, lăsându-i Angliei doar portul Calais.

Războiul a devastat o mare parte din Franţa şi a provocat suferinţe enorme; practic, a distrus nobilimea feudală şi, prin urmare, a dus la instaurarea unei noi ordini sociale. Punând capăt influenţei continentale a Angliei, i-a determinat pe englezi să-şi extindă dominaţia şi puterea asupra altor teritorii.


sursa: Enciclopedia Universală Britannica, vol. 13, R-S, Bucureşti, Editura Litera, 2010, p. 83

10 responses

  1. voi lua 10 la istorie pentru acest referat

  2. Cu siguranta o sa i-au 10 pe acest referat

  3. Sunt sigura ca voi lua 10 pentru acest referat😉

  4. Invata sa scrii intai Bogdan

  5. Foarte folositor !!!

  6. Eu cred ca vei „lua” Denis .

  7. Am invatat pentru BAC in mare parte de pe blogul dumneavoastra. Asa m-am si indragostit de istorie. Am ajuns astfel studenta a Facultatii de Istorie (UniBuc) si m-am intors pe acest blog pentru a pune cap la cap cateva idei, pentru primul meu examen.
    N-am gasit tot ce aveam nevoie, dar nu asta e relevant.
    M-am gandit sa va multumesc pentru ca ati batatorit drumul meu in viata, fara ca macar sa stiti asta.

    1. Mulțumesc și eu pentru aprecieri. Mă bucur că blogul este util celor pasionați de istorie. Succes în continuare!

Lasă un răspuns

