Istoria elicopterului

Una dintre ideile născute în mintea genialului Leonardo da Vinci, descoperită printre schiţele sale, a fost un aparat asemănător unui elicopter, astfel încât se presupune că Leonardo a fost primul om care a conceput o asemenea maşinărie.

Ulterior, un număr mare de inventatori au încercat să realizeze un elicopter funcţional, numai că aceştia se loveau de obicei de aceeaşi problemă: găsirea unui motor care să poată învârti o elice suficient de rapid pentru a creea „portanţa” sau forţa verticală, care să ridice aparatul de la sol.

Igor Sikorsky

Igor Sikorsky

În 1906, un elicopter proiectat de Paul Cornu a reuşit să se înalţe de pe sol. În 1923, spaniolul Juan de la Cierva a reuşit să zboare cu un „autogiro”, dar un aparat practic a fost creat abia în anii 1930 prin intermediul activităţii lui Igor Sikorsky, al cărui nume a devenit sinonim cu elicopterele.

Sikorsky s-a născut la Kiev, pe 25 mai 1889. Încă de copil a fost interesat de schiţele aeronautice ale lui Leonardo, mai ales de elicopter, şi a primit o educaţie în direcţia unei cariere în aeronautică. Ajuns adolescent, Sikorsky a studiat în Germania, apoi a călătorit la Paris, oraşul-emblemă al cercetărilor în domeniul aeronauticii, pentru a studia concepte de proiectare a aeronavelor. Tot în această perioadă, Sikorsky şi-a imaginat construirea unui elicopter practic, cumpărând, când se afla la Paris, un motor de 25 de cai putere pentru acţionarea modelului cu o singură elice pe care-l proiectase. Însă invenţia avea aceeaşi problemă de care se mai loviseră înainte şi alţi proiectanţi: motorul nu era suficient de puternic pentru a furniza forţa verticală necesară ridicării aparatului de la sol.

Sikorsky şi-a întrerupt experimentele pentru o vreme, proiectând în schimb diferite aeronave cu aripi fixe, printre care şi un numar de avioane militare pentru armata Imperiului rus.

În acea vreme, Sikorsky trecea drept un apropiat al ţarului, astfel că, o dată cu venirea la putere a comuniştilor în urma revoluţiei, văzându-se ameninţat cu închisoarea sau chiar mai rău, a fost nevoit să părăsească ţara. A ajuns în Franta, unde i s-a comandat construirea unui bombardier pentru trupele aliate care luptau încă în primul război mondial, numai că nu a apucat să-l termine. Avionul se afla încă în faza de proiect în 1918, la semnarea armistiţiului, şi, prin urmare, francezii au reziliat contractul.

În 1919, a părăsit Franţa şi a ajuns în America. În următorii zece ani, începând cu 1920, Sikorsky a construit avioane cu aripi fixe, revenind la visul său iniţial de proiectare a unui elicopter care să zboare abia în anii 1930. Munca sa a dat rezultatele aşteptate, elicopterul devenind operaţional în 1939 când Sikorsky a inventat mica elice anticuplu instalată în vârful cozii şi care a asigurat aparatului o stabilitate perfectă, făcându-l şi mai uşor de manevrat.

Din acest moment, elicopterul n-a mai aparţinut pionierilor, ci industriaşilor: în 1940 a fost construit în Germania primul elicopter comandat în serie.

În prezent, elicopterul îndeplineşte multiple misiuni civile (legături între diverse puncte, aprovizionarea platformelor petroliere, transportul răniţilor, supraveghere etc.) şi militare (observaţie, transport, susţinere logistică). În acest ultim domeniu, începând cu anii 1970, elicopterul a devenit şi o armă defensivă, capabil să oprească un atac masiv al forţelor terestre blindate, şi ofensivă, permiţând stabilirea rapidă a unui cap de pod în interiorul dispozitivului inamic. În consecinţă, au fost dezvoltate autonomia, capacitatea de transport şi de armament, precum şi aparatura pentru percepţie vizuală nocturnă.


sursa: Tom Philbin, 100 cele mai mari invenții dintotdeauna, traducere Octav Ciucă, București, Lider, 2005

7 responses

  1. E foarte interesant ca un rus a reusit sa construiasca un elicopter functional iar, cel putin in perioada Razboiului Rece, rusii au avut niste elicoptere destul de bune pentru acea vreme. Sa fi fost si poate sa fie rusii niste pionieri in constructia elicopterelor?
    Cert e ca in materie de echipament militar s-au priceput si au demonstrat-o chiar in Al Doilea Razboi Mondial. Se spune ca un factor important in castigarea razboiului de catre rusi a fost simplitatea armelor. Exista mitul, de exemplu, ca acele automate PPSh se blocau mult mai greu decat automatele nemtesti MP40 sau MP44.

  2. Se vede ca iti place istoria.
    Multumesc pentru completari.

    1. Da, imi place foarte mult istoria, in special perioada celor doua razboaie mondiale. Permiteti-mi sa va felicit pentru blog, deoarece de cand v-am descoperit va citesc zilnic.

  3. Multumesc foarte mult.
    Sper sa descoperi in continuare lucruri interesante aici.

  4. Buna ziua!
    Ce stiti despre utilizarea elicopterului in al doilea razboi mondial (1939-1945)? Au existat prototipuri, au participat efectiv la vreo actiune de razboi sau salvare? De curand am vazut la TV un film cu actiunea in acea perioada si pe pista de avioane era si un elicopter!
    Va multumesc pentru lamuriri!
    Nicu/Constanta

  5. caut informatii doar despre elicea anticuplu!

  6. Citind articolul, m-a intrigat un nume: Paul Cornu. L-ai citat fără nicio mențiune, și totuși, sună a nume românesc. Am căutat referințe și am aflat că s-a născut în 1881 în Franța, într-o familie de români, deci a fost român, chiar dacă mai toate sursele îl menționează ca inginer francez. De asemenea, primul model de elicopter pe care l-a realizat el a fost testat și a funcționat, ridicându-se de la sol, în 1903, pe când avea doar 24 de ani, și nu 1906, cum se afirmă în textul tău. Cred că aceste informații ar trebui incluse în articol.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: