Istoria autobuzului

Primul autobuz, o diligenţă cu abur, prevăzut cu 18 locuri şi 6 roţi, a fost inventat în anul 1830 de Sir Goldsworthy Gurney din Anglia. El l-a condus personal în cursa inaugurală dintre Londra şi Bath, pe o distanţă de 130 de kilometri. Această primă cursă s-a bucurat de un asemenea succes, încât în mai puţin de un an se înfiinţa prima cursă regulată între Gloucester şi Cheltenham, care transporta pasagerii cu ajutorul a trei diligenţe cu abur de-ale lui Gurney.

Asemenea tuturor autobuzelor primitive, invenţia lui Gurney era în principal un camion modificat – o caroserie greoaie montată pe un saşiu de camion motorizat. Acest hibrid, lipsit de eleganţă, dar practic, se regăseşte şi în prezent sub forma autobuzelor de scoală, care sunt concepute pe baza unui saşiu ranforsat de camion.

Copiind şi rafinând modelul britanic, germanii au pus în circulatie în anul 1895 un omnibuz cu opt locuri, acţionat prin intermediul unui mic motor monocilindric cu ardere internă. Acesta reprezenta o îmbunătăţire semnificativă din punctul de vedere al vitezei şi al manevrabilităţii, însă era încă departe de ideal. În acea vreme, autobuzele erau mari şi greoaie şi se deplasau anevoios chiar şi pe un drum drept, neted, fără să execute niciodată viraje bruşte (ca nu cumva să se rastoarne) sau să urce pante (din cauza opririi inevitabile).

Cel mai avansat autobuz al perioadei a provenit din atelierele lui Gottlieb Daimler, inventatorul carburatorului (ce a facut posibilă funcţionarea primului motor pe benzină de turaţie înaltă) şi unul dintre precursorii erei automobilului. După ce şi-a dedicat peste două decenii de viată perfecţionării automobilului, Daimler a prezentat în 1903 un motor cu patru cilindri şi opt cai-putere, angrenat de o cutie cu patru viteze. În doi ani, autobuzele germane străbăteau fără probleme drumurile şerpuitoare şi muntoase, tractând de asemenea rulote cu pasageri.


sursa: Charles Panati, Cartea începuturilor, traducere Octav Ciucă, București, Orizonturi, 2004

Anunțuri

9 răspunsuri

  1. […] Teo Trandafir si-a depus astazi candidatura la Biroul Electoral. […]

  2. Primul e mai reusit. Dar nu era periculos? adica, nu au centuri de siguranta, si se aflau destul de sus, ce se intampla daca cadeau?Care e maximul vitezei pe care o pot atinge? Mai sunt astazi disponibile? (Scuze pentru diacritice)

  3. Nu era periculos pentru ca viteza era foarte redusa. Autobuze asemanatoare cu cele din imaginile de mai sus sunt disponibile doar in muzee. 🙂

  4. La fix ai postat articolul! 😀 Chiar se potriveste cu greva de azi din Bucuresti! 😛

  5. In aceasta situatie poate ca ar fi fost mai bine sa postez un articol despre biciclete 🙂

  6. Da frumos…Bath este o localitate din Anglia renumita candva poate chiar si in ziua de azi pentru apele sale termale. In opera sa ”Documentele postume ale clubului pickwick” Charls Dickens descrie prin intermediul unor scrieri ale acestui club frumusetile acestei localitati. Iar calatoria personajelor din roman se face tot cu o diligenta care pleaca din Londra

  7. Ce sa mai vorbim despre litiere care era tot un mijloc de transport care era carat de doua persoane ”hamali” Am cautat pe google imagini cu aceste litiere dar din pacate…si o sa va surprinda si pe voi ce o sa vedeti daca veti avea curiozitatea sa cautati. Frumos istoric si tot respectul pentru acest blog

  8. Multumesc pentru informatii!Chiar aveam nevoie de ele pentru un referat la tehno.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: